Hverdagsobjekter og fremtidige klasiskere

Trioen bak det nye norske designbrandet Objekt produserer kvalitetsmøbler for både private hjem og arbeidsplassen, og lanserer nye produkter under Designers´ Saturday i september. 

 

Objekt ble startet av de tre gründerne Nicolai Gulliksen, Kjetil Gudem og Preben Mehren, som til sammen har vi over 35 års erfaring innenfor fagfeltene design, salg, markedsføring og produksjon. Fra basen i Oslo jobber de med designere fra hele verden som deler deres kjerneverdier, under mottoet Everyday objects for everyday use ­- home and work.

– Objekt var lenge en tanke og et ønske om å starte et nytt norsk designbrand innen kategoriene møbler, lys og små objekter. Ord ble til handling og vi startet planleggingen av Objekt, sier trioen. Fra en gammel lagerbygning på Bryn jobbet de i det skjulte før lanseringen på Norwegian Presence utstillingen i Milano i april 2018, og holder per dags dato til på Skøyen. Her har de åpnet butikk, showroom og kontor i den gamle, gule portnerboligen ved inngangen til Thune næringspark. Visjonen er å skape produkter for hverdagsbruk, til hjemmet og arbeidsplassen, og tilby et bredt spekter av produkter designet med kvalitet som varer og funksjon som inspirerer.

– Hva slags møbler har dere fokus på og hvorfor?

– Vi er inne i vårt første fulle driftsår og har fokus på å få frem en helhetlig kolleksjon. Lanseringskolleksjon besto av seks produkter; Grorudstolen designet av Hans Brattrud i 1958, og bord og benk serien As Long As You Like designet av Jenkins & Uhnger. I kategorien små objekter lanserte vi kaffekopp og skål i porselen, samt drikkeglassene What`s in your glass. Det er viktig for oss å produsere våre produkter hos ansvarsfulle og pålitelige fabrikker i Nord-Europa, med hovedfokus på lokal produksjon i Norge. I dag produserer vi produkter i heltre i Tessungdalen i Telemark og i Danmark. Grorudstolen og kommende produkter i stål og skum produseres i Sykkylven og på Stranda.

– Hvor skal produktene deres være å finne?

–  Vårt mål er å utvikle produkter til hjemmemarkedet, bedriftsmarkedet og hotell/restaurant. Det er derfor veldig gøy å se at vi allerede leverer til alle de tre satsningsområdene. Vi har hatt prosjekter som Kaffebrenneriet, Katla restaurant, Anti reklamebyrå, Blender Agency, Internasjonalen Bar, Spaces og Tine sine nye lokaler på Grorud pluss private prosjekter. Forskjellen på produkter til hjem og jobb er ikke lenger så stor og vi ser at tredjeplasser som kafeer og co-working plasser er en miks av nettopp dette.

 

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Grorudstolen designet av Hans Brattrud og bordet As Long As You Like, designet av Jenkins & Uhnger. 

 

– Hva er forholdet deres til Designers´ Saturday?

– Det er, naturlig nok, første gang Objekt er med på DS men Nicolai og Kjetil har vært med på en rekke arrangementer med tidligere jobber. Kjetil Gudem har sittet i styret til DS og var med å arrangere DS 2015 og 2017. Vi mener DS er det viktigste og beste arrangementet for det norske markedet. Her møtes bransjen på en stor speed date med gjennomgående høy kvalitet.

– Har dere noen spesielle planer for helgen 6.-8. september og arrangementet?

– Vi kommer til å lansere tre eller fire nyheter til årets DS, noe vi gleder oss veldig til. Samtidig jobber vi med en spennende utstilling sammen med Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Fag Flis med merkene Mutina og D-tile og Skóger. Vårt mål er at miksen av brands vi har satt sammen kan skape en spennende utstilling/installasjon for de besøkende på Designers´ Saturday. 

 

objekt.as