Hva er egentlig design, Hans Petter Smeby?

 

Vi i Designers Saturday ønsker å fylle designbegrepet med mening, og i den forbindelse spør vi aktører i ulike deler av bransjen om deres forhold til ordet og dets innhold. Denne uken har vi snakket med redaktør i magasinet NYTT ROM, Hans Petter Smeby, som mener brukeren har siste ordet i debatten om "god" og "dårlig" design.

 

– Hva er design for deg?

– Det er den nye stolen til Andreas Engesvik, med navnet Aura, for Nasjonalmuseet. Den er smart og særs brukbar. I tillegg er den meget vakker. Den er utviklet for å tilpasse seg ny arkitektur og spesielle oppgaver på museet. Det er design.

– Hvorfor design?

– Fordi ellers måtte Nasjonalmuseet bla i kataloger for å finne en egnet stol, og det hadde mislyktes. De hadde endt opp med for eksempel en dansk klassiker som en gang i tiden var tegnet til en restaurant eller liknende, og det hadde jo blitt helt feil.

– Vi snakker om god design og dårlig design – hva er det som skiller det ene fra det andre? Og hvem har eller bør ha definisjonsmakten her?

– Brukeren bestemmer, men minner om Arne Jakobsens ord da han vurderte en kollegas nye produkt; ”den er funksjonell og solid og bra på alle vis, men vakker greide den ikke å bli”.


– Hva er designerens oppgave i samfunnet?

– Å utvikle produkter som tilhører samtiden, i takt med arkitektur, kunst, musikk, mote, stil og holdninger.

– Er det annerledes å jobbe med og formidle design i en tid der det er en større bevissthet rundt temaet i befolkningen generelt enn noen gang tidligere?

– Ikke annerledes og oppgaven er den samme, men interesse i bredere miljøer gir nyttige tilbakemeldinger… og flere oppdrag for flinke designere.
 

– Er det sider ved designfaget som du synes burde få større oppmerksomhet eller vektlegges mer enn det det gjør i dag?

– Muligens materialforståelse og det solide håndverkets betydning. Designerne er dyktige på området, men brukeren ser først og fremst etter form. Regner med at stolen til Andreas Engesvik holder koken i mange år.

nyttrom.no