En samlers bekjennelser

Foto: Falke Svatun og Bjørn van den Berg

Unika Auction tiltrekker seg designinteresserte fra hele Norden, og er en arena for både profesjonelle samlere og enkeltpersoner på utkikk etter spesielle produkter. For Bjørn-Kowalski Hansen er jakten på det perfekte objektet til samlingen både tidkrevende og til tider nærmest en besettelse.

 

De fleste har opplevd å samle på ulike objekter som barn og ungdom, være seg klistremerker, fotballkort, autografer eller klinkekuler. For noen få blir samlingen en interesse og livsstil, som vokser i omfang og størrelse og også følger dem videre inn i voksenlivet.

Bjørn-Kowalski Hansen har vært en ivrig samler av norsk kunst og design i en årrekke, og har blitt et kjent fjes på auksjoner i inn- og utland. Oppvokst i Bergen skulle den unge samler egentlig bli fotballspiller, og lede Brann til seriegull på 1990-tallet. Slik gikk det ikke, og Kowalski Hansen er i dag et velkjent navn som både kunstner og forlegger.

– Det  var glansbilder som var min første store kjærlighet, de ble møysommelig sortert etter tema og kvalitet i permer, sier Kowalski Hansen. – Så fulgte frimerker, Star Wars-figurer og klistremerkealbum. Interessen for brukskunst og design kom imidlertid gjennom interessen for musikk fra 1960- og 1970-tallet. En gang på 1990-tallet begynte jeg sakte men sikkert å snu kopper og vaser på Fretex for å finne ut hvem som var produsenten, uten å helt forstå dimensjonene av hva jeg hadde begitt meg ut på.

Jakt og eierskap

Kowalski Hansen deltok på forrige Unika Auction i 2017, og skal også delta på årets. Hvordan valget for hans del falt på akkurat norsk design er han derimot mer usikker på, da samleinteressen og kunnskapen er noe som har utviklet seg over tid. – I utgangspunktet var jeg ikke spesielt opptatt av hvor objektene jeg fant attraktive eller interessante kom fra. Da som nå handlet det mest om en magefølelse, sier han. – At det ble norsk var nok rett og slett nærheten til tingene. Selv om Gio Ponti og Joe Colombo var flotte å se på i bøker var det noe annerledes over å fysisk kunne omgi seg med et objekt. Men kunnskapen jeg har tilegnet meg om objektene siden den gang, har selvsagt vært med på å raffinere hva jeg i dag betegner som «bra» og ikke «bra.» Som med kunst som med fotball. Det er mulig å få utbytte av en kamp selv om du ikke har sett spesielt mye fotball, men kunnskap gir øye for detaljer, som igjen gir spillet flere dimensjoner å glede seg over.

 

– Hovedinteressen min nå ligger i å tilegne meg kunnskap om objektene jeg liker - norsk kunst og design. Det finnes interessante ting fra alle år, men det har vært mye fokus fra min side på 1940-1960-tallet. Det å finne nye ting som de færreste vet om. Jakten! Samlingen, eller eierskapet om du vil, har blitt et slags bi-produkt av dette, som en påminnelse om hvor, når og hvordan jeg fant dem. Som rare medaljer i et usynlig pokalskap som ved siden av form, gir glede gjennom funksjon.

– Hvor leter du etter nye objekter og hvordan går du frem når du vil utvide samlingen?

– I mitt virke som kunstner bruker jeg ofte biblioteker, museer og ulike samlinger for å finne et utgangspunkt for et nytt arbeid. Det samme gjelder for nyervervelser til samlingen. De fysiske objektene finner jeg enten på auksjonshus, noen ganger på sosiale medier eller jeg bytter dem til meg gjennom andres samlinger eller studioer.

– Hvor begynner man om man ønsker å gjøre gode kjøp på auksjon, og kanskje begynne å samle selv?

– Først vil jeg bare si at det ikke nødvendigvis er noe galt å fylle hele huset med Eames-stoler og Pushwagner-trykk. Alle har sine kvaliteter. Og for de som skal begynne å samle for første gang er disse navnene noe en har hørt og sett før, og er for mange et naturlig “gateway drug” til andre kunstnere og designere. Men husk at for hver Eames og Pushwagner finnes det tusenvis av andre formgivere du aldri vil få vite om du bare måtte ha, om du ikke leter aktivt! Se mye. Spør. Gå på utstillinger, auksjoner, ta, føl og snu på ting. Bruk internett for alt det er verdt. Ikke glem at morgendagens helter er i levende live, og stiller ut NÅ.

– Hva er ditt favorittobjekt i egen samling?

– Det er vanskelig. Det forandrer seg jo alltid over tid, men akkurat nå er det kanskje “Løven” av Sivert Donali? En gyngestol for barn i bambus som ble produsert ved PLUS i Fredrikstad rundt 1960. Den står å ser på oss fra et hjørne i stuen når vi spiser ved middagsbordet, til glede for både barna og de voksne.

 

Bjørn Kowalski-Hansens beste tips til gode auksjonskjøp 

 

  • - Finn en egen kunstner eller designer - en du føler har gått under den historiske radaren. Da er prisen kanskje ikke så høy, og du får samtidig gleden av å belyse et svunnet kunstnerskap for din omgangskrets og allmenheten generelt.

  • Se lenger bak eller lenger framover i tid. Hva synes du er vakkert nå, som ingen andre nødvendigvis liker?

  • Hvis økonomisk vinning utelukkende er motivasjonen for samlingen din - spør en ekspert om råd.

     

 

Årets Unika Auction finner sted på Kunsthøgskolen i Oslo søndag 8. september kl. 15. Se alle objektene i arets auksjon her.

Foto av Bjørn-Kowalski Hansen: Nina Paus