En fascinasjon for kaffe

Kristin Hærnes Ihlen kom på tredjeplass i DS Awards Best Talent 2015, med kaffekonseptet og produktfamilien Oslo for Figgjo. 

 

Designers Saturday Awards Best Talent er ment som en oppmuntring og påskjønnelse til unge utøvere, samt inspirasjon til videre satsing på møbel- og annen produktdesign innen innredning. Prisen deles ut hvert annet år under Designers Saturday i september, og både designstudenter og designere i etableringsfasen er invitert til å sende inn sine bidrag.

Kristin Hærnes Ihlen kom på tredjeplass i DS Awards Best Talent 2015, med serien Figgjo Oslo. Masteroppgaven som endte opp med å bli produkt i produksjon har siden blant annet blitt tildelt prestisjetunge Red Dot Award´s Honourable Mention for 2016, og selges nå et uttal steder både i Norge og internasjonalt. Figgjo Oslo er utviklet i samarbeid med den kjente baristaen Tim Wendelboe (som tidligere har vunnet både norgesmesterskapet og VM i baristakunst) og består av tre ulike type kopper designet for å forsterke smaksopplevelsen på hver sin måte, samt en kanne på 30 cl beregnet på enkeltservering for at kaffen skal kunne brygges direkte i kannen.

Klikk her for å se hvordan Wendelboe selv håndbrygger perfekt kaffe i Oslo-settet.

Kristin Hærnes Ihlen, har en master i Industriell design fra NTNU, og har både kunnet sette et internship hos K8 Industridesign, utveksling i Argentina, ett år på Entreprenørskolen og sommerhalvår i Boston gjennom Gründerskolen på CV-en før hun tok masteroppgaven ved Institutt for Produktdesign. Siden har hun arbeidet som konsulent med produktdesign i Physical Design AS, og jobber nå som emballasjeutvikler hos Diplom-Is.

– Figgjo Oslo startet med en fascinasjon for kaffe, sier Kristin. – Og da er det viktig å presisere at det var den lysere brente kaffen som man ikke besudler med melk. Hva prosjektet skulle bli visste jeg ikke da jeg først leverte prosjektbeskrivelse for masteroppgaven min. Jeg følte meg som en utforsker. Her var en verden jeg ikke visste fantes. Det var nesten som å bli religiøs.

– Hvordan startet samarbeidet med Figgjo, og når kom produktene i produksjon?

– Jeg tok kontakt med Figgjo på epost sommeren 2014. Da satt jeg i Boston og lærte om forretningsutvikling, men kunne nesten ikke vente med å sette i gang med drømmeprosjektet mitt. På grunn av dette lappeteppet av en utdanning skrev jeg masteroppgaven min et halvt år forskjøvet i forhold til det ordinære studieløpet. Da var det ingen forhåndsgodkjente masteroppgaver å velge mellom, men man måtte definere sin egen. Hjelpes, så spennende. Figgjo svarte og var interessert i å følge prosjektet, men de hadde selvfølgelig ikke sett for seg at en ivrig student skulle banke på døren deres så de kunne "kun" hjelpe til med prototyping og kunnskap. Perfekt. Selve masteroppgaven ble presentert på NTNU januar 2015. Og våren 2015 besøkte vi (Figgjo og jeg) restauranter for å undersøke interessen for et slikt produkt. 1. september 2015 var datoen mener jeg å huske, og et føles litt som et eventyr når jeg ser tilbake på det nå - det ble jo lansert ikke bare nasjonalt, men internasjonalt! 

Særpreget design

Kristin forteller at forskjellige former og størrelser ble testet på koppenes fasong, noe viste seg å ha et enormt utslag på kaffens smak og aroma. Figgjo Oslo ble dermed videreutviklet og formgitt for å gjøre for kaffe som vinglass gjør for vin, hvor glassets form har mye å si for smaken på for eksempel vin og champagne. Resultatet ble tre ulike kopper; Tulipan har en rund og lukket form, litt som et konjakkglass, og lar kaffen bevege seg og rotere i bunnen. Åpen har motsatt fasong, og den konvekse formen er åpen for å la kaffen luftes. Splitt gir koppen to rom ved en innsnevret hals, med som formål å forsterke duftbildet og fremheve kaffens friskhet.

– Hvor stor påvirkning formene hadde for kaffen var både baristaene, kaffebrennerne og jeg nesten målløs over, sier Kristin.

– Temperatur har også mye å si for smaken på grunn av hvordan smaksløkene våre fungerer, og derfor ble det også designet en liten kanne som erstatter dagens singel serve. Baristaen velger på den måten selv hvilken kopp som forsterker det utrykket eller fortellingen de ønsker å få frem med kaffen. Ved at det er en kanne inviteres også brukeren til å oppleve kaffens smak og endring i smak flere ganger. Det skal være en historie, opplevelse og et godt øyeblikk.

– Kan du si litt om samarbeidet med Tim Wendelboe og hvordan dette påvirket designet?

– Jeg følte meg ganske tøff da jeg sendte Tim en mail - han er jo selve kongen av kaffe. Han har presset grensene for kaffe og fortsetter å gjøre det. Hva hadde jeg å tape? Jeg hadde jo vært like langt! Og jeg hadde bestemt meg for å søke den beste kunnskapen og de mest inspirerende menneskene. Han sa ja til å treffe meg for å svare på noen spørsmål, så jeg satte meg på flyet og dro til Oslo. Kaffehovedstaden i mine øyne. Det er jo faktisk kaffeturisme i Oslo. Jeg holdt vel på å ramle av stolen da han syntes prosjektet mitt var spennende og gjerne ville følge det videre. Så var det bare å få i stand noen prototyper med de hypotesene jeg hadde, og både Tim og hans baristaer var med flere runder på å vurdere ulike prototyper. Så hans påvirkning av designen var definitivt til stede.

– Til slutt; skal du levere inn noe til årets Best Talent-konkurranse, Kristin?

– Nei, dessverre ikke i år. Men jeg oppfordrer alle til å gjøre det, da det er en veldig spennende arena!

Alle bilder: Figgjo

 

Klikk her for å lese mer om DS Best Talent 2017 og sende inn dine bidrag innen fristen 1. juni.