Henter norsk designgull frem i lyset

Veng stol, formgitt av Torbjørn Bekken i 1960, er blant møblene som Eikund har relansert Den er å finne på blant annet hotellet Amerikalinjen i Oslo sentrum. 

Isbjørnen (under) har fått internasjonal oppmerksomhet og ble designet av Arne Tjomsland i 1955.

– Vi skal fronte norsk design, sier Jørgen Tengesdal,  administrerende direktør i Eikund, møbelprodusenten som dro på skattejakt etter designklassikere og nå bygger opp en kolleksjon med møbler som i mange tilfeller aldri tidligere har vært i produksjon. I september er Eikund blant utstillerne du kan møte under Designers’ Saturday.

 

Eikund ble etablert i 2016 av Tengesdal, Morten Hippe og Frode Tingbø.  Oppstarten innebar mye reising landet rundt på letning etter gamle møbler. Det bar frukter, og i dag har merket sikret seg rettighetene til rundt 50 ulike møbeldesign, og har enda flere under lupen.

– Det dukket opp mange helt ukjente skatter; design som aldri har vært satt i produksjon tidligere. Jørgen Tengesdal og Eikund er opptatt av at norske formgivere på ingen måte ligger tilbake for sine nordiske kollegaer.

– Det vi har funnet er helt på høyde med det beste innen den skandinaviske design-arven. Tenk bare på Torbjørn Afdal som leverte møbler direkte til Kennedy-familien! Vi skal fronte norsk design og alle de positive verdiene som finnes her, understreker han og legger til: – Den skandinaviske designhistorien bør skrives på nytt – det er så mye bra norsk formgivning som bør frem i lyset.

Eikund er en av flere norske merkevarer som de senere årene har rettet fokus mot formgiverne som har virket her til lands gjennom de siste 50-60 årene, og Tengesdal trekker frem Northern som en aktør som har gjort mye for å fremme norske designperler fra forrige århundret.

– Det er nok til alle, så det er lurt å heie hverandre frem, sier han og skryter av den gode tonen blant produsentene. – Vi har besøkt mange konkurrenter. Litt hemmeligheter er det jo, men man vil hverandre godt.

Med bedriftsmarkedet som fremste målgruppe, er Tengesdal godt fornøyd med å kunne vise til referanseprosjekter som Amerikalinjen, At Six og Utenriksdepartementet. På privatmarkedet er det de design- og kvalitetsbevisste som har fått øynene opp for Eikund, og det uansett alder.

– Selv om hovedtyngden ligger på de etablerte over 35 år, ser vi at flere unge enn antatt også kjøper våre møbler. Da er perspektivet langsiktig og preget av hensyn til miljøet. I stedet for å kjøpe billigere og mer kortlevde møbler, sparer denne kundegruppen opp til å kunne kjøpe kvalitet. Det blir jo billigere i lengden!

– I Eikund snakker vi gjerne om generasjonsmøbler, og tenker bærekraft i forhold til alt vi gjør, ikke minst produksjonen der vi bruker treverk som er et miljøsmart valg i forhold til mange andre materialer. Emballasjen er i naturkartong, og vi forsøker å bruke transport som er mest mulig grønn, forteller administrerende direktør.

Selv om Eikund satser internasjonalt, og denne våren har fått mye omtale i britisk presse, er hjemmemarkedet viktig for en produsent som ønsker å øke stoltheten vi føler overfor norsk design. Da er det naturlig å være med på Designers’ Saturday, mener Tengesdal.

– Vi har hørt så mye positivt om arrangementet og har  prioritert å være med, sier han og lover en stand med Eikund-særpreg.

eikund.com